Waste Insight
The hybrid ERP solution powered by AFAS software PieterBas Automatisering

Digitalisering draagt bij aan hogere omzet met dezelfde mensen en materieel

18 oktober 2019
Waste, Geen onderdeel van een categorie,
0 Reacties
Digitaal plannen rijden onbemand wegen digitaal factureren boek Digitalisering in de afvalindustrie standaard afvalsoftware PieterBas Automatisering AMCS Group AFAS Software Waste Insight

Meer doen met dezelfde mensen. Dat is een van de voordelen voor afvalinzamelaars en -verwerkers die hun complete afvallogistiek digitaliseren. Per saldo levert dat meer omzet op, zonder extra investering. Bovendien kan het mes in de papierberg. Dat scheelt transportkilometers en vermindert de CO2-uitstoot. Mede daardoor draagt digitalisering in de afvalindustrie ook bij aan de duurzaamheidsdoelen van bedrijven.  Het Waste Insight-blog zet op een rij wat de voordelen zijn van digitalisering voor de planner, chauffeur, weegmeester en administrateur.

Rust op de planning

Bedrijven in de afvalindustrie kunnen hun complete afvallogistiek digitaliseren: van plannen, orders mobiel onderweg uitvoeren van een tablet, onbemand wegen tot en met factureren. Klanten melden opdrachten zelf via een online platform of geven hun  orders door die de afdeling planning inplant. De planner wijst alle orders met drag & drop inplannen toe aan de voertuigen. Een order gaat met één druk op de knop de tablet van de chauffeur, inclusief de EBA – de elektronische begeleidingsbrief afval. Digitaal plannen geeft rust op de planning. Ook heeft de planner een beter overzicht over de auto’s, de orders die al zijn afgehandeld en die de chauffeur nog moet doen. Behalve dat kan er ook flexibel worden gepland. Bij wijzigingen van een opdracht of een spoedorder kan de planner orders makkelijk tussen wagens uitwisselen, inclusief alle documenten. Omdat er daardoor zowel voor de planner als de chauffeur geen papieren documenten meer nodig zijn, scheelt dat onnodig schrijfwerk en daarmee fouten.

Meer weten? Lees dan ook ‘De meest gestelde vragen over digitaal plannen in de afvalindustrie’.

Administratie chauffeur altijd up-to-date

De chauffeur handelt de order af op een tablet af. Het systeem leidt hem door alle stappen van het proces: van start order, naar de lokatie navigeren, het uitvoeren van de opdracht, het onbemand wegen tot en met het storten op de verwerkingslocatie en het gereed melden van de order. Hij maakt een eventuele opmerking op het scherm of maakt een situatiefoto. Ook kan de klant een handtekening plaatsen (al is dit met digitaal rijden niet meer verplicht). Alle gegevens worden door het systeem direct aan order gekoppeld, inclusief het gewicht dat gelijk na het wegen automatisch naar alle betrokken partijen wordt gemaild. Met digitaal rijden verdwijnt het papier uit de cabine waardoor documenten niet meer kunnen zoekraken. Alle gegevens worden direct aan de order gekoppeld. Daardoor is de administratie  van de chauffeur altijd up-to-date. Dat werkt niet alleen zo veel makkelijker. De chauffeur hoeft aan het einde van de dag ook niet meer naar kantoor om zijn papierwerk in te leveren.

Meer weten? Lees dan ook: ‘Antwoorden op de meest gestelde vragen over digitaal rijden in de afvalindustrie’.

Minder wachtrijen voor de weegbrug

Digitaal wegen biedt meerdere mogelijkheden. De weegmeester weegt de vracht met één druk op de knop of de chauffeur weegt op z’n tablet. Onbemand wegen kan ook op een interactief scherm op een zuil of in het weeghuis. De chauffeur voert daarvoor een code of kenteken in, of scant een pas waar deze gegevens op staan. Digitaal wegen heeft als voordeel dat er sneller wordt gewogen en er minder wachtrijen voor de weegbrug zijn. Ook hoeven eigen chauffeurs die zelf onbemand wegen met een tablet niet meer in de rij te wachten met chauffeurs van derden. Dat scheelt tijd. Digitaal wegen heeft meer voordelen. Door de digitale vooraanmelding met de EBA is er geen papierwerk meer en is er aanzienlijk minder handling. Bij digitaal onbemand wegen is er ook geen aparte weegmeester meer nodig. Dat levert een aanzienlijke kostenbesparing op omdat hij kan worden ingezet voor andere werkzaamheden, bijvoorbeeld als shovelmachinist.

Meer weten? Lees dan: meest gestelde vragen over digitaal wegen (bemand en onbemand).

Geen invoerwerk en tijdrovend controles

Door digitalisering verdwijnt er voor de administrateur veel invoerwerk verdwijnt en daarmee het tijdrovende controlewerk, zoals de controle van de weegbon en het bij elkaar zoeken van documenten als de opdrachtenbon en het papieren geleidebiljet. Gewicht en alle andere relevante informatie, zoals een locatiefoto en handtekening worden in het systeem gaandeweg de dag aan de order gekoppeld. Daardoor staat de order meteen na afronding van de werkzaamheden klaar om te factureren. Doordat het systeem continu up-to-date is, worden er bij het factureren minder fouten gemaakt. Daardoor komen er minder telefoontjes met vragen binnen. Behalve dat kunnen klanten ook eenvoudig worden geïnformeerd. Dat gaat deels automatisch omdat ze direct na het wegen bijvoorbeeld al de digitale weegbon hebben ontvangen. Maar gegevens in het systeem kunnen ook makkelijk worden gemaild. Klanten daardoor een betere service kunnen verlenen, is voor veel bedrijven een belangrijke reden om voor digitalisering te kiezen.

Meer weten? Lees dan: de meest gestelde vragen over de digitale administratie in de afvalindustrie.

Waste Insight werkt als één ICT-systeem

Waste Insight is het hybride ERP-systeem waarmee bedrijven in de Vlaamse en Nederlandse afvalindustrie organisatiebreed al hun processen digitaliseren en automatiseren, zowel de complete afvallogistiek als financials, CRM en HR. AFAS Software en PieterBas Automatisering namen bijna vijf jaar geleden het initiatief tot Waste Insight. De twee kernpartners hebben de afgelopen decennia hun sporen verdiend. AFAS met software voor het automatiseren van administratieve processen, HR en CRM. Met de software van kernpartner PieterBas automatiseren bedrijven in de afvalindustrie al drie decennia al hun logistieke afvalprocessen. Van plannen, het onderweg mobiel afhandelen van orders, onbemand wegen tot en met digitaal factureren. Waste Insight werkt als één ICT-systeem. Zo is er een centrale debiteuren- en verplichtingenadministratie. Chauffeurs die zichzelf in AFAS ziekmelden zijn automatisch in PieterBas geblokkeerd. Alle koppelingen zijn gecertificeerd en worden elke 24 uur getest.

Meer weten?

Wilt u weten hoe u al uw processen kunt digitaliseren en automatiseren: van de complete afvallogistiek, tot CRM, HR en financials? Neem dan contact op met Arjen Cornelisse, tel. (024) 3585820, e-mail: acornelisse@waste-insight.nl Of blijf op de hoogte en volg Waste Insight op Twitter of LinkedIn.

PieterBas Automatisering is overgenomen door de AMCS Group, een van de snelst groeiende IT-bedrijven van Ierland en de grootste waste IT-specialist ter wereld. ‘Bestaande klanten profiteren van een breder aanbod van producten en diensten en van de investeringskracht, professionaliteit en capaciteit van onze wereldwijde organisatie’, zei AMCS-topman Jimmy Martin direct na de overname. ‘We hebben de ambitie om het beste en meest innovatieve industriespecifieke softwareplatform te leveren voor organisaties in de afval- en grondstoffenketen. De jarenlange ervaring van PieterBas Automatisering in Nederland en Vlaanderen, ook met organisaties in het midden- en kleinbedrijf, helpt ons deze ambitie te verwezenlijken.‘ Wilt u meer weten over de overname? Kijk dan op de website van de AMCS Group of lees deze post: AMCS Group neemt Waste Insight-kernpartner PieterBas Automatisering over.

Reageer op dit artikel