"Minder wachtrijen voor de weegbrug en veel papier- en schrijfwerk is van de baan."
Bart Jacobs"Met minder softwarepakketten, is het ICT-beheer aanzienlijk afgenomen"
Jack Sillekens"Kosten besparen en groeien zonder extra personeel"
Twan Klein, planner"Kwaliteit en service bieden met een klein efficiënt team"
Peter Voskamp"GMP/PARO gaat bedrijfsbreed automatiseren en digitaliseren met Waste Insight."
"Zeeuwse Reinigingsdienst kiest voor Waste Insight"
"Waste Insight wint aanbesteding Avalex"
"GP Groot I&R werkt nog efficiënter met Waste Insight."
"Bruins & Kwast kiest voor totaaloplossing van Waste Insight."
"Van Kaathoven Groep tekent voor Waste Insight."
"Beelen automatiseert alle afvalprocessen met Waste Insight."
Substantieel op kosten besparen. Dat kan door het papieren geleidebiljet te vervangen door de EBA, de elektronische begeleidingsbrief afval. Ook kunnen bedrijven hun werkprocessen veel efficiënter inrichten. Dat scheelt tijd en daarmee geld; voor alle betrokken partijen in de afvalketen. Behalve dat verdwijnt er door vermindering van de administratieve lasten veel ‘papierwerk’. Digitalisering draagt daarmee bij aan de duurzaamheidsdoelen van bedrijven in de Nederlandse afvalindustrie.
Gebruik van papieren geleidebiljetten is duur. Transport en Logistiek Nederland gaat uit van een bedrag van zeven euro per biljet. Daar zit alles in: het papier, de handling, planning van orders, extra werk als er orders tussendoor komen en het archiveren. Door digitalisering van het geleidebiljet neemt de handling aanzienlijk af. Dat scheelt werk en daarmee geld. Efficiëntie wordt ook bereikt doordat het systeem op basis van de ordergegevens de EBA automatisch invult en meegestuurd naar de wagen. Daarmee is een opdracht ook digitaal aangemeld op de weegbrug waardoor er ook sneller kan worden gewogen. Een ander voordeel is dat bedrijven met de EBA vrachten kunnen wegen en registreren, onafhankelijk van de ICT-systemen van de betrokken partijen.
Lees ook: wasteprocessen digitaliseren: afvalstromen efficiënter met afzetcontainers inzamelen
Met de EBA vervalt er ook extra werk als er onverwachts een order tussendoor komt. Chauffeurs hoeven niet terug naar de werf om nieuwe begeleidebiljetten op te halen; de planner kan ze makkelijk toewijzen aan de dichtstbijzijnde wagen. Spoedorders kunnen daardoor snel worden afgehandeld waardoor bedrijven klanten beter van dienst kunnen zijn. Ook zijn data en bijbehorende documenten, zoals de weegbon, altijd en overal in de organisatie digitaal beschikbaar: actueel en volledig. Vragen van klanten kunnen daardoor snel en adequaat worden beantwoord. Per saldo kan daardoor het serviceniveau van het bedrijf omhoog.
De EBA draagt bovendien bij aan de duurzaamheidsdoelen van bedrijven. Omdat papier wordt vervangen door digitale informatie worden er minder kilometers gereden waardoor de CO2-uitstoot daalt. Bovendien neemt de foutkans af waardoor er minder risico is op boetes die kunnen oplopen tot 2.500 euro per verkeerd ingevuld begeleidebiljet. Voor bedrijven die werken aan MWO-certificering is dat mede een reden voor invoering van de EBA. Baetsen draagt met een milieuverantwoord bedrijfsbeleid bij aan een duurzame samenleving. ‘Digitalisering van de papierstromen is daarvoor geen verplichting’, aldus Tom Bazelmans en Jack Sillekens. ‘Maar we willen wel laten zien dat we echt milieubesparend handelen door papier te vervangen door digitale informatie.’
Lees ook: Baetsen maakt efficiëntieslag met digitale documenten
De EBA werkt op elk type tablet en boordcomputer. Orders komen volautomatisch bij de chauffeur binnen terwijl tegelijkertijd de planning via een status-update continue wordt geïnformeerd over de voortgang van orders. Die ‘digitale wisselwerking’ levert ook nog eens efficiëntievoordelen op: er kan helemaal digitaal worden gereden waardoor de administratieve romp-slomp aanzienlijk afneemt. De EBA is volledig geïntegreerd in de mobiele werkomgeving van PieterBas Automatisering, samen met AFAS Software kernpartner van Waste Insight. Het gehele traject is gedigitaliseerd; van het inplannen van de order tot en met het onbemand wegen met de WeegApp en het automatisch terugmelden van het gewicht aan de betrokken ketenpartners. Op kantoor kan het gewicht worden gekoppeld aan de order om die klaar te zetten voor facturatie. De boordcomputer biedt bovendien de mogelijkheid tot urenregistratie met salarisvoorloop. Op basis daarvan kan er in de salarisadministratie van AFAS automatisch een salarisstrook worden aangemaakt.
Lees dan de blogposts in het dossier ‘Digitalisering’, bekijk de video hier onder of een van de andere video’s over digitalisering en mobiel werken. Wilt u meer weten over de mogelijkheden die Waste Insight biedt? Neem dan contact op met Arjen Cornelisse, telefoon (024) 3585820 of e-mail: acornelisse@waste-insight.nl Of blijf op de hoogte en volg Waste Insight op Twitter of LinkedIn.