Waste Insight
The hybrid ERP solution powered by AFAS software PieterBas Automatisering

Omgaan met weerstand tegen nieuwe technologie in de afvalindustrie: vijf tips

6 februari 2019
Partners & Relaties,
0 Reacties
Tips nieuwe technologie afvalindustrie Waste Insight AFAS Software PieterBas Automatisering

Het is een bekend gezegde: ‘iedereen wil verandering, maar niemand wil veranderen’. Links of rechtsom stuit de invoering van nieuwe technologie ergens in de organisatie op weerstand van medewerkers. Het zijn niet alleen de technologische verandering die ze vervelend, vinden. Het zijn juist de sociale aanpassing waar ze niet aan willen. Toch zijn er handige tips die helpen weerstand te overwinnen. De website Inspireert Beter Ondernemen van AFAS, kernpartner van Waste Insight, zette ze op een rijtje.

Meer weten? Lees dan: omgaan met weerstand tegen technologie in je organisatie – 5 tips.

Tip 1: neem de tijd

Bij technische technologie gaat het vaak om invoering van nieuwe software en de veranderingen die dat met zich mee brengt. Bekende voorbeelden in de afvalindustrie zijn digitaal plannen, orders onderweg met een tablet uitvoeren, onbemand wegen, digitaal factureren, het automatiseren van debiteurenbeheer, verlof aanvragen of verzuim melden. De tijd die dit nodig heeft, is sterk afhankelijk van het werkproces. Een planner of weegmeester bijvoorbeeld moet de gelegenheid krijgen om zich het nieuwe systeem echt eigen te maken. Maar de praktijk wijst ook uit dat chauffeurs zo met een tablet wegrijden. Daarvoor volstaat een korte uitleg, training is meestal niet nodig. De tijd die nodig is voor invoering van een nieuwe technologie is onder meer afhankelijk van de organisatiegrootte, complexiteit van de technologie en de bedrijfscultuur. Omdat medewerkers organisatiebreed aan nieuwe technologie moeten wennen, is daar meestal meer tijd voor nodig dan verwacht. De tip is dan ook om daarvoor 25 procent extra tijd in te plannen.

Tip 2: Luister naar medewerkers

Weerstand tegen nieuwe technologieën ontstaat vaak uit angst. Bedrijven kunnen dat voorkomen door werknemers vanaf het begin af aan mee te nemen in een verandertraject. Doe dat nog voordat is besloten wat er gaat veranderen. Medewerkers weten doorgaans zelf heel goed hoe het werk beter en efficiënter kan. Luisteren daarom naar hun feedback. Dit zoveel mogelijk vooraf inbrengen, neemt al veel weerstand weg. Als het niet lukt om medewerkers bij beslissingen te betrekken, laat hen dan zien hoe het systeem werkt en welke voordelen ze dit biedt. Blijf in elke situatie steeds uitleg geven. Ook als door omstandigheden tussentijds dingen wijzigen. Vergeet daarbij niet om te blijven luisteren naar de zorgen en vragen van medewerkers en oprechte antwoorden te geven.

Tip 3: zet medewerkers aan het stuur

Praktisch is het vaak niet mogelijk om alle werknemers bij verandertrajecten te betrekken. Een tip is daarom om twee groepen te betrekken: de innovators en vroege adopters. Daarbij fungeert elke groep als beïnvloeder en referentie voor andere groepen werknemers die veranderingen minder snel omarmen. Dit vliegwieleffect voorkomt dat bedrijven onnodig veel energie in die groepen stoppen. Omdat aanvaarding door deze methode als een waterval werkt, gaan de achterblijvers op den duur vanzelf volgen. Neem ondertussentijd hun vragen en bekommernissen wel serieus. Anders haken ze af.

Tips 4: bottom-up learning

Een andere methode die goed werkt, met name in grotere organisaties, is het zogeheten bottom-up learning. Eerst maken de juniormanagers kennis met de nieuwe technologie en denken ze mee. Zij zullen vervolgens hun leidinggevenden enthousiast maken. Daarna volgt hetzelfde traject bij de seniormanagers, enzovoort, tot en met directieniveau. Het voordeel hiervan is dat bedrijven intern het verandermanagement steeds verder fijnslijpen. En dat in elke ronde mensen meedenken over het oplossen van eventuele kinderziektes. Een winstpunt is ook dat wanneer de directie in beeld komt de hele organisatie al kennis heeft gemaakt met de nieuwe software. Nog vóór de directie beslist. Dat neemt al veel angst voor onzekerheid weg.

Tip 5: doe een test en begin klein

Naar medewerkers luisteren, kan ook in een pilot. Tijdens een kortdurende periode maakt een kleine groep medewerkers al gebruik van de software. Deze tijd wordt vaak gebruikt om het systeem te testen. Tegelijkertijd kan goodwill onder gebruikers worden gekweekt. Tijdens een pilot komen niet alleen technische onderwerpen aan de orde. Ook kan eventuele weerstand worden gladgestreken. Voorwaarde daarvoor is om goed naar de testgroep te luisteren. Misschien is dat wel de sleutel tot succesvolle verandering: luisteren naar mensen.

Waste Insight werkt als één ICT-systeem

Waste Insight is het hybride ERP-systeem waarmee bedrijven in de Vlaamse en Nederlandse afvalindustrie organisatiebreed al hun processen digitaliseren en automatiseren, zowel de complete afvallogistiek als financials, CRM en HR. AFAS Software en PieterBas Automatisering namen ruim vijf jaar geleden het initiatief tot Waste Insight. De twee kernpartners hebben de afgelopen decennia hun sporen verdiend. AFAS met software voor het automatiseren van administratieve processen, HR en CRM. Met de software van kernpartner PieterBas automatiseren bedrijven in de afvalindustrie al drie decennia al hun logistieke afvalprocessen. Van plannen, het onderweg mobiel afhandelen van orders, onbemand wegen tot en met digitaal factureren. Waste Insight werkt als één ICT-systeem. Zo is er een centrale debiteuren- en verplichtingenadministratie. Chauffeurs die zichzelf in AFAS ziek melden zijn automatisch in PieterBas geblokkeerd. Alle koppelingen zijn gecertificeerd en worden elke 24 uur getest.

Meer weten?

Wilt u weten welke mogelijkheden Waste Insight u biedt? Neem dan contact op met Arjen Cornelisse, tel. (024) 3585820 of e-mail: acornelisse@waste-insight.nl Wilt u weten welke koplopers in de afvalindustrie al kozen voor Waste Insight? Kijk dan op de klantenpagina. Of blijf op de hoogte en volg Waste Insight op Twitter of LinkedIn.


Reageer op dit artikel