Waste Insight
The hybrid ERP solution powered by AFAS software PieterBas Automatisering

Omgekeerd inzamelen verandert systeem voor routeplanning en afvalinzameling

6 oktober 2017
Waste, Partners & Relaties,
0 Reacties
Dynamische routeplanning afvalinzameling omgekeerd inzameling PieterBas Automatisering

Afvalinzameling wordt nooit meer hetzelfde. Tenminste niet als de verwachte opmars van omgekeerd inzamelen doorzet. Afval brengen is het nieuwe inzamelen, vat Maarten de Jongh van Enevo de ontwikkeling samen. Met als resultaat dat het aantal onder- en bovengrondse verzamelcontainers de laatste jaren significant zal toenemen, voorziet hij. Die groei van het omgekeerde inzamelen heeft volgens De Jongh tot gevolg dat – gemeentelijke –  inzamelaars hun systeem voor routeplanning en inzameling moeten aanpassen. ‘De routeplanning en inzameling moet zijn afgestemd op de vulgraad van containers.’  Hij doelt op dynamische route-inzameling. ‘Sensoren in containers meten een serie aan parameters waarna het systeem elke dag een optimale route genereert. Sensoren meten de vulgraad en op basis van de gemonitorde vulgraad wordt de route van die dag bepaald.  En daarmee kan aanzienlijk op kosten worden bespaard. De afvalinzameling in een gemeente waar we een proef deden, kon daarna terug van vier naar twee wagens.’

Lees ook:
Maarten de Jongh: ‘omgekeerd inzamelen vraagt om dynamische routeplanning’

Volmelding op basis van STOSAG-koppeling

De Friese inzamelaar Omrin heeft gekeken is hoe ondergrondse verzamelcontainers efficiënt kunnen worden geleegd terwijl er  jaarlijks een paar honderd bij komen. Chauffeurs moeten dan vaker op. Hoe kunnen routes dan nog steeds optimaal worden ingepland, was de vraag aan business consultant Piet van der Veen en business intelligence-specialist Hans Mansens van Omrin. Eerst is in kaart gebracht na hoeveel klepbewegingen een container werd geleegd, hoe veel kilo er dan in zat en of een container ook echt vol was. ‘Op basis van de cijferanalyse hebben we een voorspelling gedaan wanneer containers moeten worden geleegd. Hoe snel wordt een container gevuld. Is dat bijvoorbeeld 2 procent of 25 procent per dag? Als we dat weten, kunnen we uitrekenen wanneer een container vol is en wanneer deze moet worden geleegd. Om dit te kunnen automatiseren hebben we een STOSAG-koppeling gemaakt. Vanuit het verzamelcontainersysteem van BWaste wordt een volmelding gedaan in PieterBas. Op basis daarvan wordt automatisch een order aanmaakt die de planner in de route indeelt en naar de boordcomputer stuurt.’

Lees ook:
Omrin leegt ondergrondse containers efficiënter door STOSAG-koppeling

Meer weten?

Waste Insight is het hybride ERP-systeem om processen bedrijfsbreed in de Nederlandse afvalindustrie te digitaliseren en te automatiseren. Door de geregistreerde en gecertificeerde koppeling werkt Waste Insight als één bedrijfsbreed ICT-systeem. Bedrijven zijn ervan verzekerd dat de koppeling altijd blijft werken, ook als er bijvoorbeeld een functionaliteit wordt toegevoegd. Een groeiende groep bedrijven koos inmiddels voor Waste Insight, waaronder Beelen, Baetsen, de ZRD, Baetsen, Zandrecyling Nederland, Visser Afvalverwerking en Transport, Sortiva, Reinigingsdienst Midden-Nederland, Avalex, GP Groot, de GMP Groep en Swartjes Transport. Kijk voor meer informatie in het dossier ‘Klanten & projecten’.

Wilt u meer weten over Waste Insight? Neem dan contact op met Arjen Cornelisse, tel. (024) 3585820 of e-mail: acornelisse@waste-insight.nl of volgt Waste Insight op Twitter of LinkedIn.

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x
()
x