Waste Insight
The hybrid ERP solution powered by AFAS software PieterBas Automatisering

Succesfactoren voor implementatie van CRM

2 september 2016
Financials,
0 Reacties

Het kost bedrijven gemiddeld zes tot zeven keer meer om nieuwe klanten te krijgen dan bestaande klanten te houden. Dit heeft het Amerikaanse zakenblad Forbes becijferd. Bestaande klanten op hun wenken bedienen, gaat efficiënter met een CRM-systeem. Een heldere visie met concrete doelstellingen zijn belangrijke voorwaarden voor een geslaagde invoering van CRM. Wat zijn andere randvoorwaarden voor succes? Het Waste Insight-blog zet ze op een rijtje.

Visie en doelstelling

Maak CRM onderdeel van de concurrentiestrategie na gedegen analyses. Neem daarin ook mee wat CRM voor de organisatie kan doen. Wat wil een bedrijf bereiken: meer efficiëntie, kosten besparen of een beter inzicht? Breng ook alle processen en procedures in kaart. Dat geeft duidelijkheid hoe CRM moeten worden geïmplementeerd. CRM gaat over klantgerichtheid. Geef daarom ook antwoord op de vraag: biedt CRM de klant toegevoegde waarde en zo ja/welke? Vertaal op basis van die inventarisatie de CRM-visie naar concrete en meetbare doelen. Maak een plan en houd de voortgang bij zodat helder is wat het oplevert.

Deelplannen maken

CRM werkt het beste als het in de hele organisatie is geïntegreerd. Zorg daarom voor betrokkenheid van de top van het bedrijf. Die fungeert namelijk als de belangrijkste aanjager om CRM in alle lagen van de organisatie uit te kunnen rollen. Creëer ook draagvlak door de uiteindelijke gebruikers mee te laten denken. Het opdelen van een CRM-project maakt het overzichtelijk en zorgt voor quick wins. Deelplannen zorgen er ook voor dat de organisatie makkelijker meegaat in het proces. De tussentijds behaalde resultaten motiveren en inspireren. In concreto moet daarvoor het ‘overall-plan’ uit de eerste fase worden vertaald  naar deelplannen per afdeling of (sub)doelstelling. Kies daarbij voor een stap-voor-stap-benadering en ‘learning by doing’. Definieer duidelijk elk deelplan met bijvoorbeeld een: uniform klantbeeld, nieuw product, nieuw contactkanaal, etc. De directe resultaten die dit oplevert, motiveren en inspireren, en zorgen er voor dat de organisatie makkelijk ‘mee gaat’.

Implementatie en uitvoeren

CRM is geen systeem of software dat ‘even’ wordt geïnstalleerd. De implementatie heeft een grote impact op (de werkwijzen binnen) de organisatie. Een duidelijke taakverdeling en planning zorgt voor structuur en continuïteit van de implementatie. Zorg er voor dat duidelijk is wie waarvoor verantwoordelijk is. Voorkom dat de implementatie voornamelijk neerkomt op medewerkers met een overvolle agenda. Dan dreigt de CRM-strategie nog voor de invoering te stranden. Plan medewerkers vrij en/of huur extra mankracht en expertise in. En vergeet niet de gebruikers te trainen.

CRM in Waste Insight

Waste Insight is een ICT-oplossing voor bedrijven in de afvalindustrie; voor het bedrijfsbreed automatiseren van alle wasteprocessen, financials, CRM en HRM. Waste Insight is een initiatief van kernpartners AFAS Software en PieterBas Automatisering die via de gecertificeerde koppeling automatisch data uitwisselen. Voor CRM is dat bijvoorbeeld de klant die na een gelopen salestraject in AFAS CRM direct beschikbaar is als debiteur in PieterBas, inclusief alle bijbehorende bedrijfsgegevens. Met name het automatisch uitwisselen van debiteuren-data is een van de voordelen die Waste Insight de Nederlandse afvalindustrie biedt.

Wilt u meer weten over CRM of de mogelijkheden van Waste Insight? Lees dan: de klantreis in beeld en klanten vinden en binden of kijk op de pagina ‘AFAS CRM’. U kunt ook contact opnemen met Arjen Cornelisse, e-mail: acornelisse@waste-insight.nl

Of blijf op de hoogte en volg Waste Insight op Twitter of LinkedIn.

Bronnen: Archie, Indora en Center One.

Reageer op dit artikel