Waste Insight
The hybrid ERP solution powered by AFAS software PieterBas Automatisering

Vijf tips voor een succesvolle ‘werk-bij-website’: met GP Groot als voorbeeld

20 september 2019
HRM & payrolling,
0 Reacties
Tips voor een succesvolle werken-bij site vacature solliciteren Werken bij GP Groot AFAS Software PieterBas Automatisering Waste Insight

Meer sollicitanten. Dat is het grote voordeel van een aparte ‘werken-bij-website’. Afvalinzamelaars en -verwerkers vissen daarmee eenvoudigweg talent uit de markt. Een vacaturesite heeft meerdere voordelen. Zo wordt de website goed geïndexeerd waardoor vacatures beter zijn te vinden en kunnen kandidaten door een ‘solliciteer nu-knop’ makkelijk solliciteren. Doordat het hele proces is geautomatiseerd, is een ‘werken-bij-website’ bovendien aanzienlijk minder administratief werk. AFAS Software, samen met PieterBas kernpartner van Waste Insight, geeft op de website een serie tips. Het Waste Insight-blog vat er vijf van samen met GP Groot als voorbeeld.

GP Groot heeft de vacaturesite ’Werken bij GP Groot‘ opgezet, een sollicitatieportal op basis van Sollicitant Self Service van AFAS. De vacaturesite en het intranet van het bedrijf zijn volledig geïntegreerd. Daardoor kan het administratieve proces, van sollicitatie tot aanname, via workflows worden gestuurd. Het  uitgebreide contentmanagementsysteem (CMS) biedt de mogelijkheid om de eigen huisstijl en look and feel toepassen. Beheer, onderhoud en optimalisatie kunnen zelf worden uitgevoerd. Meer weten? Lees dan ook de post: Sollicitant Self Service: sollicitatieproces helemaal digitaal (video).

1: maak een aparte website met eigen naam

Maak naast de bedrijfswebsite een aparte ‘werken-‘bij-website’ met alle vacatures. Voorwaarde is wel de keuze voor een goede naam. Die wordt beter geïndexeerd door vacature-zoekmachines. Eén praktische, technische tip over die naam voor je werken-bij website. Kies de benaming van je huidige website als basis. Jouw corporate website heeft al autoriteit opgebouwd in de zoekmachines. Daar kun je mooi op meeliften. Kies voor ‘werkenbij.bedrijf.nl’ of ‘banen.bedrijf.nl’. Dit zijn de meest gebruikte benamingen voor een werken-bij website.

Tip: kijk ook eens bij de genomineerde websites in de categorie ‘Werken-bij omgevingen’ bij websitevhjaar.nl

2: content: houd talent binnenboord

Als bezoekers op de ‘werken-bij-website’ terecht zijn gekomen, organisatie terecht gekomen, wil je ze daar als bedrijf houden. Geinteresseerden zijn op zoek naar vacatures. Laat daarom duidelijk zien hoe ze bij het vacatureoverzicht kunnen komen. Geef op de homepage aan waar het overzicht zich bevindt. En zorg dat op de vacaturepagina gelijksoortige vacatures worden getipt. Ook als er ge epoassen vacature is, kan iedere kandidaat die de ‘werken-bij-website’ bekijkt later alsnog een aanwinst voor het bedrijf zijn. Houd daarom talent op voorhand al binnenboord. Dat kan door de mogelijkheid te bieden een open sollicitatie te versturen en een job alert in te stellen. Denk aan ‘contact opnemen voor een kop koffie’. Omdat een sollicitatieproces nooit lineair is, is het verstandig om de informatie over een kandidaat goed te borgen.

Bekijk ook: de checklist met wat er op jouw werken-bij website moet staan!

3: laat zien wie je bent

Voordat kandidaten solliciteren, willen ze weten om wat voor’ n vlees ze in de kuip hebben. Interesse in een vacature betekent namelijk niet automatisch dat mogelijke kandidaten ook daadwerkelijk voor een bedrijf willen werken. Laat daarom zien wie je bent: sollicitanten kijken naar meer dan alleen de vacature. Ze willen weten waar ze komen te werken en vooral met wie. Een duidelijke employer branding is daarom belangrijk. Dat zit in alles: in de vormgeving van de website, de content, het taalgebruik en de uitstraling. Maar ook in de organisatie: wie zijn jullie? Dragen de meeste mensen een spijkerbroek en T-shirt, is de bedrijfscultuur informeel? Kies dan voor een uitstraling – vormgeving die daarbij past, bijvoorbeeld speels en kleurrijk. Zijn er duidelijk afgebakende verantwoordelijkheden en is er een zakelijke dresscode? Ga dan voor een meer zakelijke, klassieke uitstraling. Zorg ervoor dat de sollicitant een goed beeld krijgt van het bedrijf en de toekomstige collega’s, en wat er van hem of haar wordt verwacht.

4: zorg dat kandidaten makkelijk kunnen solliciteren

Solliciteren is voor veel mensen een grote stap. Maak het iemand daarom makkelijk. Dat kan bijvoorbeeld door een duidelijke ‘solliciteer direct’-knop. Denk ook na welke informatie van een sollicitant nodig is voor een eerste kennismakingsgesprek. Vraag alleen een naam, mailadres, telefoonnummer, CV en geef de mogelijkheid om opmerkingen toe te voegen. Ook de sollicitatieprocedure kan helder en persoonlijk zijn. Laat zien naar wie de sollicitatie wordt verstuurd. Plaats een foto van de HR-medewerker of de toekomstige leidinggevende met daarbij naam en telefoonnummer. Geef aan dat vragen welkom zijn. Vermeld bij de vacature duidelijk wanneer de sluitingsdatum en wanneer de sollicitant een reactie kan verwachten. Dat voorkom onzekerheid bij je sollicitant.

5: laat administratief werk verdampen

Minder administratief werk. Dat is het grote voordeel van het automatiseren van het sollicitatieproces.  Voor afvalinzamelaars en -verwerkers die met Waste Insight werken, is AFAS Sollicitant Self Service daarvoor het online portaal. De sollicitaties en contactgegevens worden automatisch gekoppeld aan de vacature en omgezet in een workflow. Per sollicitant wordt een stamkaart aangemaakt. Dat geeft een compleet overzicht van de sollicitant waaraan eventueel gegevens kunnen worden toegevoegd. De kandidaat kan zelf simpel informatie invoeren die automatisch op zijn of haar stamkaart terechtkomt. Via die stamkaart kan het bedrijf acties ondernemen, zoals het uitnodigen van een kandidaat voor een gesprek of vragen om een rekeningnummer. Omdat Sollicitant Self Service is geïntegreerd in de HR-software van AFAS, kunnen veel onderdelen worden geautomatiseerd. Daardoor is de werken-bij site effectief, zowel naar de sollicitant als binnen de eigen medewerkers die daardoor tijd overhouden, bijvoorbeeld voor gesprekken met interessante sollicitanten. Alle informatie staat al klaar als een nieuwe medewerker in dienst treedt. Die voelt zich daardoor pas echt welkom en hoeft niet meer eerst hoeft niet eerst langs afdelingen om je aan te melden. Door het geautomatiseerde proces is de hele organisatie al voorbereid op zijn of haar komst.

Waste Insight werkt als één ICT-systeem

Waste Insight is het hybride ERP-systeem waarmee bedrijven in de Vlaamse en Nederlandse afvalindustrie organisatiebreed al hun processen digitaliseren en automatiseren, zowel de complete afvallogistiek als financials, CRM en HR. AFAS Software en PieterBas Automatisering namen bijna vijf jaar geleden het initiatief tot Waste Insight. De twee kernpartners hebben de afgelopen decennia hun sporen verdiend. AFAS met software voor het automatiseren van administratieve processen, HR en CRM. Met de software van kernpartner PieterBas automatiseren bedrijven in de afvalindustrie al drie decennia al hun logistieke afvalprocessen. Van plannen, het onderweg mobiel afhandelen van orders, onbemand wegen tot en met digitaal factureren. Waste Insight werkt als één ICT-systeem. Zo is er een centrale debiteuren- en verplichtingenadministratie. Chauffeurs die zichzelf in AFAS ziekmelden zijn automatisch in PieterBas geblokkeerd. Alle koppelingen zijn gecertificeerd en worden elke 24 uur getest.

Meer weten?

Meer weten? Kijk dan op de website van AFAS Software.

Waste Insight heeft in 2014 alle operationele processen van GP Groot inzameling & recycling opnieuw geautomatiseerd; logistiek én waste. Eerder al automatiseerde kernpartner AFAS de administratieve processen, waaronder Financials, CRM en HRM.

Wilt u weten hoe u al uw processen kunt digitaliseren en automatiseren: van de complete afvallogistiek, tot CRM, HR en financials? Neem dan contact op met Arjen Cornelisse, tel. (024) 3585820, e-mail: acornelisse@waste-insight.nl Of blijf op de hoogte en volg Waste Insight op Twitter of LinkedIn.

Reageer op dit artikel